„Olyan lesz a jövő, mint
amilyen a ma iskolája.”
A
ma iskolája pedig olyan, amilyen… vagyis amilyen lenni tud. Valóságosabban
kifejezve, amilyennek engedik, hogy legyen.
Hiszen
a „nagy testvér” betelepedett az iskolák életébe, és mintha mindenki tudná,
hogy ez nem jó, mégis azok közül, akik megtehetnék, senki nem tesz semmit.
Országosan hangzatos főcímekkel futnak ki napi, heti, havilapok az
intézményfenntartó központ működésének értelmetlenségéről, szinte napi
rendszerességgel foglalkozik a média a KLIK teljes életidegenségével,
létjogosultságának indokolatlanságával, a tankerületekben eltűnt forintokkal,
az arra abszolút alkalmatlan vezetéssel, mégis… mindenki ül tovább a nagyon
magason felállított bársonyszékében, és szórja az ész nélküli előírásokat.
Soha
nem volt tanárok osztják az „észt” az életüket az oktatás oltárára helyező
pedagógusoknak. Akik a diplomaosztó óta tanítanak „Nem középiskolás fokon”. És
most, az órarenden felüli kötelező 32 órájuk, és az esetleges szakkörök,
pótórák, korrepetálások, dolgozatjavítások után a portfoliójukat töltögetik fel
egy adatbázisba. Hogy esetleg a döntéshozók úgy értékeljék, hogy a sok ránc az
arcukon, a rengeteg iskolaév a hátuk mögött, a tulajdonképpen felmérhetetlen
tapasztalat és gyakorlat, a sokszor 120 kredit és sokszor sok órás továbbképzés
kellőképpen dokumentálva lett, és megítéljék nekik az ő szemükben is
KIÉRDEMELTÉ VÁLT pedagógus 2 fokozatú
besorolást….. Hogy is szokták mondani?! Ahogy ők adnak…. nem ad úgy senki.
Tovább
is van, mondjam még?! Mondom én. Bár picit féltem a munkám, de a pohár egyre
csak telik. Mert nem csak a pedagógusoknak sanyarú a KLIKkesedett sorsa. A nagy
testvér mindenkitől elvesz. Szépen sorban. A pedagógus munkát közvetlenül
segítőkről nagy általánosságban megfeledkeznek. Pedig minden oktatási és
nevelési intézményben jelen vannak. Nem
kis számban, bár tény a tantestület mértékét nem érik el, de ha egyszer összejönnénk
egy kis diskurzusra úgy állami szinten, egy nagyobb egyetemi tornatermet megtöltenénk.
De valahogy mégis elveszünk a szemek elől annak ellenére, hogy az iskolák
működésének alapjai vagyunk. Merthogy, az iskola nem pusztán a tanároktól
működik. Rendszergazdák, iskolatitkárok, pedagógus asszisztensek, könyvtárosok,
gyermek-és ifjúságvédelmi munkatársak, laboránsok és még egy jó páran
támogatják, építgetik, és tartják életben az intézményeket nap mint nap.
Mind-mind szakterületükhöz mérten magasan kvalifikáltak. Sőt! Sokan közülük
diplomával, (vagy 1-2-3 diplomával) több szakmával rendelkezők. Ugyanúgy
beszélnek idegen nyelveket, mint bármelyik pedagógus kollégájuk. Mégis,
valahogy olyan kis mostohatestvérek vagyunk a nagy oktatási rendszerben. Az
elmúlt 10 hónapban kétszer volt béremelés a pedagógus életpályamodell kapcsán…
Ez a pedagógus munkát segítőket nem érintette. Az elmúlt években ígéretek
jöttek-mentek, de beváltani senkinek nem volt érkezése. Ugyan idén februárjában
kijelentették, hogy az oktató és nevelő munkát közvetlenül segítők is a
tantestület teljes jogú tagjai… mi eddig csak a hátrányaival találkoztunk. Előmenetelre
a besorolásunk alapján sokszor annyi időt kell várni, hogy értelmetlen
messzemenő várakozásokat elé támasztani. Csökkentik a munkaerőt az
intézményekben, hiszen azt a munkát, amit eddig hat ember végzett, simán
elvégzi kettő is. Mondjuk, nem kapjuk meg a hat ember bérét, annak is örülünk,
ha egynek a felét megkapjuk időben. Nincs juttatás, nincs kompenzáció. Nekünk
valamiért az nem jár! Csak a szánk… az is csak járna. De inkább nem. Mert
féltjük ezt a keveset is. Nincs utazási
költségtérítés, nincs cafeteria. Nem érdekli őket, hogyan jársz be dolgozni,
csak dolgozz. Érkezz időben, ne panaszkodj a túlóra miatt, tedd a dolgod. Tedd,
amit mondanak. Nincs emelés. Ugyan, mi is ugyanúgy bent vagyunk látástól-vakulásig
az iskolában. Intézzük a pedagógusok, diákok, az intézmény ügyes-bajos dolgait.
Sokszor a tankerület munkatársai helyett dolgozunk. És tudjuk, hogy a mi kis
fizetésünk többszörösen belefér az övékbe, de lenyeljük a békát. Újra és újra
megcsináljuk az általuk elveszett dokumentumokat, napokig telefonálgatunk,
megyünk, másolunk, scannelünk, faxolunk egy miattuk elveszett ügy érdekében,
hogy a pedagógusunk mégis megkapja időben a kompenzációt, vagy éppen a
fizetését, elkészítjük helyettük a statisztikát, abban a rendszerben, amit ők
alakítottak ki, amihez ők értenek, mert tanfolyamra jártak meg továbbképzésre,
amihez ők adnak belépési, módosítási jogosultságot, amikor helyettük kell
dolgoznunk. Elképesztően sok felesleges adminisztrációt végzünk, egyrészt mert
elvárják, hogy adminisztráljuk az adminisztrációt, másrészt, hogy védjük
magunkat, az általunk elvégzett munkát, a letagadástól, az iratok elvesztésétől,
a hazugságoktól. Ennek ellenére nem vagyunk sem egyenrangú félként sem
munkatársként kezelve. Egy magas piedesztálról kiabálnak le ránk, ha nem a
telefonálásra megadott napon hívjuk fel az ügyintézőt, de mi tűrünk, és
elnyomjuk magunkban az önértékelésünket, mert fontosabb, hogy el tudjuk intézni
azokat az ügyeket is melyek nem várnak addig, míg a tankerületi munkatársak
megebédelnek, vagy hétfőről csütörtök legyen.
Mindezek
ellenére ugyanúgy bemegyünk mindennap dolgozni. És nem! Már régen nem a pénzről
van szó. Ha arról lenne szó, egyikünk sem ezt csinálná. Szeretjük azt, amit
csinálunk. Szeretjük a kollégáinkat, ezért dolgozunk napról-napra. Másképpen
nem lehet. Ilyen feltételekkel másképpen nem lehetne újra és újra ugyanúgy
küzdeni az esztelenséggel. Csak szeretnénk elérni azt, hogy a mi munkánk is
kapjon némi megbecsülést, hogy mi, apró pici csavarok is elismert részei
legyünk ennek a rozsdás, romokban heverő gépezetnek.
Szívesen
fordítanék időt arra, hogy a tankerületek bejáratai fölé felvéssem
Szent-Györgyi Albert sorát, hátha kifele-befele menet a nagy „törvényhozók”
elgondolkodnának rajta, valójában mit is jelent ez a mondat. Szeretném hinni,
hogy rájönnének arra, hogy jelen tevékenységgel, a „ma iskolája” éppen
elveszőben van. Hiszen a „ma iskolája” nem az épületek sora, hanem az intézmény
maga, a pedagógusokkal, a segítőkkel, mindazokkal, akik igyekeznek a megvonások
ellenére is olajozottan mozgásban tartani a rendszert, azért, hogy a diákok a
lehető legkevesebbet vegyenek észre abból a lehetetlen helyzetből, amiben nap
mint nap küzdünk értük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése